برنامه «از عشق تا ایمان» رادیو گفت و گو با موضوع مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و غدیر و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا وطن خواه رئیس ستاد مردمی اجتماعات مهدوی و كارشناس مذهبی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا وطن خواه در آغاز با تصریح بر اینكه غدیر تكه جدایی از تاریخ نیست، گفت: مطالبی قبل و بعد از غدیر وجود دارد كه به این واقعه بزرگ ارتباط دارد. وقتی از مسئولیت پذیری سخن می گوییم، از روز نخستین آن را پذیرفته ایم. در قرآن خداوند می فرماید، مردم و بنی آدم جواب دادند، پروردگار بودن خدا را پذیرفته ایم و از آن لحظه وارد حیطه تعبد خداوند می شویم.

وی افزود: خداوند می فرماید انسان و جن را آفریدم تا من را بپرستند و این پرستیدن ما را رشد خواهد كرد و اساسا در اسلام مسئولیت بدون اجر و بیهوده نداریم و پذیرش این پرستیدن، باعث پاداش خواهد شد و نپذیرفتن آن، باعث مسئولیت می شود. خداوند در قرآن می فرماید، آیا من با شما فرزندان انسان عهد نكردم كه شیطان را نپرستید و من را بپرستید و این راه درست است.

این كارشناس مذهبی با بیان اینكه خداوند، پیامبران را حلقه اتصال زمین و آسمان قرار داده است، گفت: همانطور كه می دانید، ۱۲۴ هزار پیامبر داشتیم تا پیامبر خاتم كه حضرت محمد هستند. بعد از پیامبر به مسئله غدیر می رسیم. در حج الاوداع پیامبر، دست امیرالمومنین را بالا بردند. در حقیقت مسئله مهم غدیر حفظ شدن ارتباط زمین و آسمان است. مسیحیت و یهود ارتباطشان با آسمان را فقط از طریق كتاب می دانند و هیچ انسانی بین زمین و آسمان وجود ندارد.

وی تصریح كرد: در اسلام تاكید می شود ارتباط بین زمین و آسمان همچنان برقرار است. بنابراین غدیر در تاریخ بشر، در حال تبیین ارتباط زمین و آسمان است و در همین راستا، امیرالمونین را به عنوان یك شاخص مطرح می كند. همچنین بعد از امام علی (ع) نیز این اتصال ادامه دارد تا به حضرت مهدی (عج) برسیم. در دعای ندبه نیز می خوانیم «كجاست آن كسی كه اتصال بین زمین و آسمان را برقرار می كند».

رئیس ستاد مردمی اجتماعات مهدوی درباره دیگر امامان پس از امام علی (ع) گفت: در خطبه غدیر امامان بعد از حضرت علی (ع) نیز مشخص شده اند و شخص پیامبر راجع به بعد از امیرالمومنین (ع) به ویژه شخص امام زمان (عج) صحبت كردند و در خطبه غدیر، چند فراز درباره امام زمان (عج) است.

وی ادامه داد: در بخشی از خطبه غدیر، ۱۸ فراز پشت سر هم راجع به اوصاف حضرت مهدی (عج) صحبت شده است. چون به طور عمومی به این خطبه مراجعه نكردیم، فكر می كنیم پیامبر (ص) فقط برای امیرالمومنین (ع) بیعت گرفته است درحالیكه طبق فرازهای پایانی، برای همه اهل بیت از جمله حضرت مهدی (عج) بیعت گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین وطن خواه با بیان اینكه در خطبه غدیر با گرفتن بیعت، مسئولیت پذیری امت اسلامی را مطرح كردند، اظهار داشت: پیامبر (ص) در خطبه غدیر می فرماید امروز از شما درباره علی (ع) و اوصیای بعد از او، كسانی كه از من و علی هستند می خواهم بیعت بگیرم كه آخرین آن، مهدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *